Allt du behöver veta om ADSL

Att ta itu med ADSL bredband kan vara svårare än det behöver vara eftersom det finns många material och buzzwords som suddar landskapet. På grund av detta har vi höjt de vanligaste frågorna som vi får frågade. Denna guide är inte att informera dig om hur du väljer en leverantör eller att jämföra mobilt bredband och bästa bredband. Det bör användas som en grundlig genomgång av alla ADSL termer du behöver veta och vad du kan förvänta dig när man tittar på ASDL bredband.
Vad gör ADSL stå för?

ADSL står för Asynchronous digital subscriber line. Även om detta är lite av en munsbit, behöver du inte oroa dig för att komma ihåg akronymen. ADSL är helt enkelt en annan term för bredband.
Vad betyder ADSL?

Att bryta ner akronymen, asynkron hänvisar till uppladdningen och nedladdningshastigheterna är olika. Till exempel kan anslutningar vara 2Mbps uppladdningshastighet och 20Mbps nedladdning. Den digitala linjen abonnentelement helt enkelt hänvisar till internet som körs över telefonlinjen. Tillsammans har vi en bredbandsanslutning med olika uppladdnings-och nedladdningshastigheter.
Vilken hastighet ska ADSL vara?

Det finns i allmänhet två typer av ADSL-anslutningar som vi ser i företag. Den mindre grade, fasas ut ADSL bredband förväntas ge nedladdningar hastigheter på 8MBps. Den vanligaste anslutningen vi ser i företag är en ADSL2 + – anslutning. ADSL2 + hastigheter kan ge en 24Mbps nedladdningshastighet. Men med någon typ av anslutning varierar hastigheterna beroende på din miljö. Till exempel, ju längre bort från den lokala telefonväxeln eller lokala skåp inverkan du är, desto mer begränsad ditt företag kommer att vara när det gäller bredbandshastigheter.
Vad är skillnaden mellan kabel och ADSL?

Skillnaden mellan ADSL och kabel är på det sätt som den teknik som används för att leverera internet ansluter till lokala telefonväxeln. ADSL bredband använder koppar telefonlinjen nätet för att ansluta till telefonväxeln och internet levereras via koppartrådar. Kabeln använder en kombination av optiska fibrer och koaxialkablar som går från det lokala skåpet till din affärslokal. Eftersom fiberkablarna är dyrare att köpa och implementera, kommer kabelbredband vanligtvis till en premie.
Vilken ADSL-router behöver jag?

Med en grundläggande anslutning är hastigheten och prestanda ganska begränsad. I det här scenariot är typen av router inte för stor oro. När du flyttar till en ADSL2+ – anslutning har du mer bandbredd till ditt förfogande så det är då den typ av router du köper blir viktigare. Lik av Cisco, Netgear, D-Link och Draytek alla ger business grade routrar. Beroende på hur mycket eller hur lite du vill göra med ditt bredband, kommer din tjänsteleverantör att kunna vägleda dig till den bästa typen av router.

Både trådbundna och trådlösa routrar finns tillgängliga med ADSL-anslutningar. Om din anslutning är på plats för internetåtkomst för användare över din webbplats eller dedikerad för vissa användarlösa tjänster kommer att driva beslutet att välja trådbunden eller trådlös.
Hur får man ADSL utan telefonlinje?

Att få Internet-anslutning utan telefonlinje är ett önskat krav för både hem och företag som inte längre använder sin koppar telefonlinje för att ringa. Med introduktionen av SIP, VoIP och Obegränsade fria minuter med mobila paket har rollen som den faktiska telefonlinjen ändrats. I stället för en metod för att ringa människor, är den huvudsakliga användningen för en koppar telefonlinje nu transporterar bredbandsanslutningen.

För att få ADSL utan telefonlinje har du två huvudalternativ. Vissa tjänsteleverantörer erbjuder specialistanslutningar där olika tekniker används för att leverera internet till dina lokaler – utan behov av en telefonlinjeinstallation. Det andra alternativet är att installera en dedikerad fiberservice till dina lokaler. Detta ses vanligtvis i större företag med ett större antal anställda eller företag med hög efterfrågan på bandbredd, såsom grafisk design och videostreamingtjänster.

Efter att ha läst det här inlägget, bör du känna dig mer informerad och säker om ins och outs av ADSL och förhoppningsvis kommer du att känna dig lite närmare att välja ditt bredbandspaket. För att ta nästa steg i din ADSL resa, våra bredbandsexperter är här för att hjälpa. Vi kan hjälpa dig att välja rätt hastigheter, servicenivåer och kundsupport på några minuter. För en konsultation, fyll i dina kontaktuppgifter eller ring oss för att få ställa in på 0191 511 1000.